A közterhek nem változtak az elmúlt évihez képest, ugyanakkor szigorúbb korlátozások léptek életbe a keretösszegek, illetve a kedvezményesen adható juttatások tekintetében. Nem csökkent jelentősen cafeteria iránti munkáltatói érdeklődés. Ez derül ki Szent István Egyetem és a Pécsi Tudományegyetem kutatóinak a Cafeteria TREND Magazin, az Országos Humánmenedzsment Egyesület, a Humán Szakemberek Országos Szövetsége és a BKIK támogatásával elkészített felméréséből. A kutatásban részt vevő 271 cég és intézmény több mint fele az ipar, a kereskedelem és a szolgáltatások területén működik.
A kutatást vezető Dr. Poór József egyetemi tanár szerint „felmérésünk adatai továbbra is alátámasztják azt a korábbi évek során hasonlóan tapasztalt összefüggést, miszerint a cafeteria elterjedtsége a szervezeti nagysággal van szoros összefüggésben”. Az 1000 fő fölötti nagyvállalatok 88%-ánál megtalálható a rugalmas juttatási rendszer valamely formája, addig a 10 fő alatti mikro-vállalkozások csak 39 százaléka építette be ösztönzési rendszerébe a választható juttatásokat.
Óhegyi Katalin kutató szerint „a legnépszerűbb juttatások terén nem volt jelentős elmozdulás a tavalyi évhez képest. Felmérésünk eredményei alapján a legnépszerűbb kínálati cafeteria elem 2015-ben is a SZÉP kártya, amelynek mindhárom alszámlája egységesen népszerű, a válaszadó cégek 64%-a kínálja dolgozóinak a cafeteria keretében”. Az Erzsébet utalvány (61%) és az egészségpénztári hozzájárulás pedig elérik az (59%) szintén a legnépszerűbb cafeteria kínálati elemek közé tartoznak.
A dolgozók számára egy adóévben elkölthető cafeteria összegek szervezetenként meglehetősen eltérnek. A cégek mérete és a keretösszegek között nem találunk szignifikáns összefüggést. A 100 ezer forint alatti cafeteria keret ritka (2%). Emellett 7%-nál jelenik meg 500 ezer forintnál magasabb juttatási csomag. A cafeteriát működtető szervezetek 61%-a 150 ezer Ft és 400 ezer Ft közötti keretösszeget biztosít dolgozóinak. Az átlagos juttatási keret 2015-ben a tavalyi átlagot meghaladóan 312.000 forintra tehető. Figyelembe véve a munkáltatók közterhek megosztására vonatkozó válaszait, ez idén 262.800 Ft értékű nettó juttatásnak felel meg - összegezte Fata László, a kutatást támogató Cafeteria TREND Magazin szakértője.
Szűts Ildikó az Országos Humánmenedzsment Egyesület elnöke szerint - „szervezetünk 4 évvel ezelőtt megfogalmazta a Cafeteria Indexet, amely nem más, mint egy egzakt mutató, amely a vállalatok cafeteria tudatosságáról ad képet számunkra. Ilyen módon a jelenlegi kutatásban mért adatok alapján a magyarországi Cafeteria Index 2015-ben 67%, az előző évekhez képest enyhén javuló tendenciát mutat, 5% a javulás. Megállapítható, hogy a tudatosság alapvetően azoknál a cégeknél fejlődik, akik mérték már az index egyes elemeit az elmúlt években.A tudatos munkáltatók ugyanakkor egyre következetesebbek cafeteria juttatási rendszerükkel kapcsolatos változtatásaikban, döntéseikben”.
A megadott e-mail címre díjmentesen elküldöm az összefoglaló anyag letöltési linkjét!
Feliratkozásommal elfogadom az adatvédelmi irányelveket, adataim kezeléséhez önkéntesen hozzájárulok.